2026 március 15-én új korszak kezdődik Bécsben: a Wizz Air teljesen bezárja bázisát a Schwechat repülőtéren, és törli minden bécsi járatát. A Ryanair sem marad érintetlen: bár nem vonul ki teljesen, több útvonalat és gépet is kivon, látványosan visszafogva bécsi jelenlétét.
A döntést mindkét légitársaság azzal indokolta, hogy a bécsi működés „nem összeegyeztethető” az ultra-low-cost üzleti modellel: vagyis a reptéri díjak, adók és földi kiszolgálási költségek egyszerűen túl magasak ahhoz, hogy a fapados jegyárakból finanszírozható legyen.
Wizz Air: búcsú Bécstől
A Wizz Air először 2025 őszén kezdte fokozatosan kivonni járatait, majd 2026. március 15-én végleg leállítja a működést Bécsből. Ez a magyar utazóknak azért nagy érvágás, mert Bécs sokszor jó alternatíva volt, ha Budapestről nem indult közvetlen járat egy adott úti célra.
Ryanair: „nem tűnünk el, de csökkentjük a kapacitást”
A Ryanair egyelőre nem hagyja el teljesen Bécset, de komoly visszavonulót fúj:
- három gépet kivon a bázisról,
- több útvonalat megszüntet (pl. Tallinn, Santander, Billund),
- és hangosan követeli az osztrák kormánytól, hogy törölje a repülési adót, valamint csökkentse a reptéri díjakat.
Michael O’Leary, a Ryanair szókimondó vezére már odaszúrt: ha nem változik a helyzet, akkor a társaság inkább Magyarországra, Olaszországba vagy Svédországba viszi át a kapacitásokat.
Mit jelent ez a magyar utazóknak?
- Kevesebb fapados opció Bécsből
Aki eddig szívesen indult Schwechatról (például mert ott volt olcsóbb járat, vagy mert Budapestről nem volt közvetlen összeköttetés), annak most újra kell terveznie. - Nőhetnek az árak
Ha kiesnek a fapados járatok, az Austrian Airlines és más hagyományos légitársaságok kerülhetnek előnybe – de ők általában magasabb árakat kínálnak. - Alternatívák előtérben
- Budapest: a Wizz Air természetesen fókuszál a Liszt Ferenc reptérre, innen bőven akad fapados útvonal.
- Pozsony: a magyar határhoz közel lévő reptér sok Ryanair- és más low-cost járatot kínál, olcsón és könnyen megközelíthetően.
- Debrecen: a Wizz Air keleti régiós bázisa, amely egyre több célállomást kínál.
- „Fapados turista” átrendeződés
A magyar utazók jelentős része eddig is Bécsből repült egzotikus vagy nyugat-európai úti célokra – most valószínűleg többen fognak Budapestről vagy Pozsonyból indulni.
Mi lesz Bécsből?
A Habár a bécsi repülőtér vezetése ígérte, hogy díjcsökkentést vezet be 2026-tól, de kérdés, ez elég lesz-e a low-cost cégek visszacsábításához. Egy biztos: Bécs elveszíti azt az előnyét, amiért sok magyar és osztrák utazó választotta – az olcsó jegyeket.
Összegzés
A Wizz Air kivonulása és a Ryanair visszavágása azt mutatja, hogy a bécsi repülőtér nem tudta tartani a versenyt a low-cost légitársaságok számára vonzóbb régiókkal. 2026 tavaszától Bécs már nem lesz fapados fellegvár – a magyar utazóknak pedig még inkább megéri körbenézni: Budapest, Pozsony vagy akár Debrecen lehet az új indulópont.