Egyre több fiatal magyar utazó dönt úgy, hogy nem csak a klasszikus látnivalók miatt kel útra. A Kiwi.com reprezentatív kutatása* szerint a 18–37 év közötti magyarok kétharmada tudatosan keresi a kapcsolatot a helyiekkel abban bízva, hogy így rátalálhat azokra a rejtett helyekre, amelyeket még nem leptek el a turisták. A céljuk a helyi kultúra, életmód és hangulat mélyebb megértése, valódi, spontán élmények gyűjtése.
Ugyan tízből nyolc fiatal magyar továbbra is kíváncsi a nagy, ikonikus látványosságokra, a többségük tudatosan szakít időt a felfedezésre is. Ekkor olyan helyeket keresnek, amelyek nincsenek tele turistákkal, nem kerülnek fel rögtön a TikTokra, és nem szerepelnek minden útikönyv első oldalán. De ez nem is olyan egyszerű.
A rejtett kincsek már nem is olyan rejtettek?
Minden negyedik magyar fiatal meg van győződve arról, hogy a rejtett kincsek, azaz a kevésbé ismert, különleges helyek gyakran már nem is annyira rejtettek és turistacélponttá váltak. További 54% is inkább ezt gondolja. A közösségi médián keresztül pillanatok alatt elterjedhet egy-egy tipp, ami miatt ezek a helyek gyorsan elveszítik különleges jellegüket, és újabb turistatömegek célpontjává válnak. Ez azonban nem veszi el a kedvüket attól, hogy keressék az egyediséget, és sokak számára fontos, hogy olyan helyeket fedezzen fel, amelyeket mások nem ismernek. A többség szívesen meg is osztja ezeket a felfedezéseket.
Kapcsolódni a helyiekkel = belépő a valódi élményekhez
A fiatal magyar utazók kétharmada aktívan keresi a kapcsolatot a helyiekkel utazásai során, mert úgy gondolja, hogy az igazi, eldugott helyeket csak ők ismerik. Ez a szemlélet túlmutat a turizmuson, itt a cél a helyi kultúra, életmód és hangulat mélyebb megértése, valódi, spontán élmények gyűjtése. „A foglalási adatokból az is látszik, hogy az utazók, különösen a Z generáció tagjai, sokkal nyitottabbak a kisebb városok megismerésére és már nem csak a fővárosokat célozzák meg repülővel” – mondta el a trend kapcsán Daniela Chovancová, a Kiwi.com sajtókapcsolati menedzsere.
Kiwi.com tippek – Így találhatsz rá a valódi gyöngyszemekre
- Kérdezz, de ne a neten
A legjobb tippeket sokszor nem a keresőmotor, hanem egy pultos, egy piaci árus vagy a szállásadó adja. Merj kérdezni, és kérj személyes ajánlást!
- Menj ki a városközpontból
A turisták által kevésbé látogatott negyedek, külvárosi piacok, helyi kocsmák gyakran sokkal többet mondanak egy városról, mint a főtér.
- Utazz lassabban
Egy kisváros, ahol eltöltesz 2–3 napot, több élményt adhat, mint 5 nagyváros egy hét alatt. Lassíts és figyelj a részletekre!
- Válts át a helyiek ritmusára
Ha hétvégén ők a folyóparton piknikeznek, csatlakozz. Ha hajnali piacra járnak, kelj fel velük. Az élmény nem mindig látványos, de annál mélyebb lesz.
- Tarts meg magadnak néhány helyet
Nem kell minden titkot megosztani. Néha a legjobb élmény az, amit csak te ismersz.
*A felmérést a STEM/MARK végezte a Kiwi.com megbízásából 18 és 37 év közötti cseh, szlovák, magyar, lengyel, román és spanyol állampolgárok körében, akik 2025-ben legalább egyszer utaztak már külföldre vagy tervezik azt. A felmérés reprezentatív nem, kor és régió szerint. Az adatokat 2025. február 25. és március 11. között gyűjtötték össze országonként legalább 500 válaszadótól.
A Kiwi.com-ról - A csehországi székhelyű Kiwi.com vezető utazási technológiai cég. A Kiwi.com innovatív algoritmusa lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egyetlen útvonalon egyesítsék a hagyományos és fapados légitársaságok közötti járatokat. A Kiwi.com naponta több milliárd árellenőrzést végez a globális járattartalom 95%-án, lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy jobb útvonalat és árakat találjanak, amelyeket más keresőmotorok nem láthatnak. Napi százmillió keresést hajtanak végre a Kiwi.com weboldalán és partnercsatornáin, és naponta több mint 70 000 ülőhelyet értékesítenek.