A Kiwi.com kutatása szerint jelentős paradigmaváltás figyelhető meg az utazási szokásokban, és egyre többen teszik fel maguknak a kérdést, hogy mi a fontosabb. Fotózni egy ismert épület előtt, csak hogy meg lehessen osztani? Megnézni egy híres festményt pár másodperc alatt, miközben a tömeg már nyom, hogy menj onnan? Vagy csak szimplán bóklászni galériákban, netán fürdeni egy hegyi patakban?
A Kiwi.com reprezentatív kutatása szerint a fiatal magyar utazók látványosan kilógnak a sorból: a 18–37 évesek körében a klasszikus, kötelező látnivalók sokkal kevésbé számítanak élménynek, mint a felmérésbe bevont országok utazóinak. Míg a hat vizsgált európai ország fiataljai közül átlagosan közel minden második (48%) hajlandó elviselni a tömeget és hosszan várakozni egy ikonikus nevezetességért, addig a magyar fiatalok körében ez az arány mindössze 36%.
A cseh utazási technológiai vállalat felmérésének adatai alapján a magyar fiatalok körében a klasszikus, kötelező látnivalók kipipálására sokkal kisebb az igény, mint a többi vizsgált európai országban átlagosan. A magyar fiatalok mindössze 11%-a vallja, hogy akkor is megnéz egy híres látnivalót, ha az valójában nem érdekli pusztán azért, hogy elmondhassa, ott járt, szemben a 14%-os átlaggal.
„Felmérésünk adatai azt mutatják, hogy a kötelező látnivalók kora lejárt, és ez különösen a cseh, a szlovák és a magyar fiatalokra igaz. Ők azok, akik kényszerből a legkevésbé keresnek fel egy-egy ikonikus helyet. Ezeket a nevezetességeket egyre kevésbé tartják valódi élménynek, sokkal inkább letudandó programnak vagy éppen olyasminek, amit nyugodt szívvel ki lehet hagyni, ha egyébként nem érdekli őket” – mondta Daniela Chovancová, a Kiwi.com sajtókapcsolati menedzsere.
Ha viszont valóban érdekli őket egy látványosság, a magyar fiatalok többsége hajlandó alkalmazkodni: minden ötödik teljes mértékben, további 45%-uk pedig inkább nyitott arra, hogyha igazán érdekli egy látnivaló, akkor a tömeg ellenére is felkeresse. Ez összességében 65%, ami alig marad el az európai átlagtól (68%).
„Magyarországon tehát a kötelező látnivalók nem számítanak annyira vágyott élménynek, de ha valami tényleg érdekli a fiatalokat, akkor a tömeg sem tarthatja vissza őket” – összegezte a kutatás eredményeit Daniela Chovancová, a Kiwi.com sajtókapcsolati menedzsere.
*A felmérést a STEM/MARK végezte a Kiwi.com megbízásából 18 és 37 év közötti cseh, szlovák, magyar, lengyel, román és spanyol állampolgárok körében, akik 2025-ben legalább egyszer utaztak már külföldre vagy tervezik azt. A felmérés reprezentatív nem, kor és régió szerint. Az adatokat 2025. február 25. és március 11. között gyűjtötték össze országonként legalább 500 válaszadótól.
A Kiwi.com-ról
A csehországi székhelyű Kiwi.com vezető utazási technológiai cég. A Kiwi.com innovatív algoritmusa lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egyetlen útvonalon egyesítsék a hagyományos és fapados légitársaságok közötti járatokat. A Kiwi.com naponta több milliárd árellenőrzést végez a globális járattartalom 95%-án, lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy jobb útvonalat és árakat találjanak, amelyeket más keresőmotorok nem láthatnak. Napi százmillió keresést hajtanak végre a Kiwi.com weboldalán és partnercsatornáin, és naponta több mint 70 000 ülőhelyet értékesítenek.